środa, 11 stycznia 2012

Wiertarka w warsztacie

Parę słów o otworach przelotowych i nieprzelotowych, i czym je zrobić w warsztacie.
  Nie przypuszczałem, iż na jakość wiercenia ma tak spory wpływ, nie tylko wiertło, jego zaostrzenie, ale także wiertarka, a ściślej technologia wiercenia. Chodzi mi o to czy wiercimy z ręki czy na wiertarce stołowej. Ale od początku.
Chciałem wywiercić około 400 otworów o średnicy 3,1 mm w blasze stalowe 2mm grubości. Na początku zacząłem wiercić z ręki, ale po kolejnym złamanym wiertle zacząłem się zastanawiać nad usprawnieniem sobie pracy. W sklepie mam:DEDRA Wiertarka stołowa DED7707 -350W i jeszcze kilka innych, niemniej jednak że ta jest najtańsza a ja potrzebowałem wiercić wiertłem do stali 3,1mm to wziąłem tą.

Na wiertarkach stołowych można wiercić z niewielką prędkością, niemniej jednak za to z dosyć dużym posuwem i stale ten posuw jest w jednym kierunku. Zaowocowało to tym,że jedynym wiertłem wywierciłem około 350 otworów bez ostrzenia! Jak wierciłem to miałem uczucie, że wiertło się wciska w blachę i wchodzi jak w masło, jak dla mnie rewelacja? Takie wiercenie ma aczkolwiek ograniczenia, bo nie weźmiemy wiertarki stołowej na działkę i nie wywiercimy otworu w słupku ogrodzeniowym:). Czyli wiertarki ręczne są mobilne wolno je wszędzie użyć, pod warunkiem, że mamy pedłużacz i prąd. Ale wiercenie łączy się z większym zużyciem wierteł. Więc wiertarka stołowa do warsztatu, a wiertarka ręczna do pozostałych prac.

Tak się zdarzyło, że musiałem zrobić mniej więcej 2121 otworów w blaszce 1,4mm wiertełkiem 2mm. Włączanie i wyłączanie wiertarki oryginalnym wyłącznikiem to zmora, szczególnie gdy jest mrozik, ta plastikowa pokrywka robi się strasznie twarda. Jak się wierci kilka otworów to nie ma znaczenia, ale jak trzeba precyzyjnie wywiercić kilka tysięcy to pojawia się kłopot. Dobrym rozwiązaniem jest wyłącznik nożny.

Postanowiłem sam zrobić takie coś, za niewielkie pieniądze.
Kupiłem włącznik do dzwonka domowego, jedna duża sztacheta jako podstawa, dwie małe jedna podpórka pod stopę druga pod palce, żeby gira nie wisiała w powietrzu. I troczę skóry na sam wyłącznik, kawałek przewodu wtyczka i gniazdko. A-ha i albowiem styki są delikatne to nie można tego patentu zastosować do mocnych wiertarek stołowych, moja wiertarka stołowa Dedra DED7707 ma 350W więc nie ma problemu.
Wyłącznik jest rewelacyjny w użyciu, i bezpieczny, w każdej chwili można go wyłączyć.
.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.